کد مطلب:210852 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:113

و اما تفسیر التجارات
فی جمیع البیوع و وجوه الحلال من وجه التجارات التی یجوز للبایع ان یبیع مما لا یجوز له و كذلك المشتری الذی یجوز له شراء مما لا یجوز له فكل مأمور به مما هو غذاء للعباد و قوامهم به فی امورهم فی وجوه الصلاح الذی لا یقضیهم غیره مما یكون و یشربون و یلبسون و یكنحون و یملكون و یستعملون من جهة ملكهم و یجوز لهم الاستعمال له من جمیع جهات المنافع التی لا یقیمهم غیرها من كل شی ء یكون لهم فیه الصلاح من جهة من الجهات فهذا كله حلال بیعه و شراه و امساكه و استعماله و هبته و عاریته.

می فرماید در تمام معاملات و تجارات باید آزادی عمل و طریق حلال و رضایت طرفین متعاملین شرط كمال است خریدار نمی تواند معامله آنچه جایز نیست بكند و فروشنده نیز نمی تواند آنچه شرعا مالكیت و منفعت آن تجویز نشده بفروشد چه هر دو خریدار و فروشنده مأمور نقل و انتقال نیاز بندگان خدا هستند كه باید اقوات و روزی و احتیاجات مردم را از راه حلال و مشروع در محیط رضایت و كمال آزادی خرید و فروش نمایند مأكول و ملبوس و منكوح و مملوك آنچه مورد نیاز اجتماع است به وسیله تجارت و كسب و كار و داد و ستد رد و بدل می شود و باید حلال و آزاد و صلاح و مصلحت اجتماعی در آن ملحوظ شده باشد و هر چه كه این اصل رعایت شده باشد حلال است.

خرید و فروش - تبدیل و تغییر و استعمال و بخشش و عاریه و هر گونه عملی كه منطبق اصول تجارت شرعی باشد حلال و آزاد است.